Agenda

BEZOEK DE BBKK KUNST- EN POEZIEROUTE IN BATHMEN Meer

De Kunst- en Poëzieroute het gehele jaar worden gewandeld en gefietst. De route leidt langs de mooiste plekjes in Bathmen en in het buitengebied en wijst op kunstwerken in de openbare ruimte, op de gedichtenborden en op memorabele plaatsen.
De lengte bedraagt 7,5 km en kan worden ingekort tot 4 km.

De route is verkrijgbaar bij het Infopunt van Cultuurhuus Braakhekke te Bathmen.
De route kan ook worden gedownload vanaf deze site, om af te drukken op uw printer. Klik dan op: KPR

BBKK Zomer – Najaar Expositie Meer

Onder het motto ‘Bij Braakhekke Kunst Kijken’ toont de BBKK in de zomer – najaar expositie bronzen sculpturen van Sjoerdje van de Weg en olieverfschilderijen van Peter Versnel. Beide exposerende kunstenaars zijn woonachtig in Bathmen en lid van de BBKK.

Sjoerdje van de Weg – Bosma (Zwolle 1941) groeide op in een gezin met belangstelling voor kunst. Haar vader was lid van kunstenaarsvereniging Het Palet. Op latere leeftijd begon Sjoerdje beelden uit steen te maken. Daarna startte ze met het boetseren van beelden, die later in brons gegoten worden. Ze heeft enkele jaren les gehad van o.a. Gerrie Blauw uit Bathmen. Daarna volgde een periode van ruim 10 jaar les bij de Poolse kunstenares Gosia Kalesciak, afgestudeerd aan de Kunstacademie van Warschau. Sjoerdje toont een mooie selectie van recent en ouder werk.

Peter Versnel (Haarlem 1946) werkte 30 jaar als architect, stopte acht jaar geleden en is toen gaan schilderen. De drang om van niets iets te maken was de drijfveer in zijn beroep en vervolgens ook in zijn schilderambitie. Diezelfde kick zoekt en krijgt hij wanneer het lukt om na een eerste houtskool-streep, met verf en kwasten, een boeiend beeld te scheppen. In de acht jaren dat hij schildert, is hij op zoek naar een eigen handschrift en ontdekte dat het minder belangrijk is wat men schildert, maar hoe men schildert. Hij wordt begeleid door de Deventer kunstenaar Peter-Frans de Graaf. Versnel toont in deze expositie verassend werk.

De BBKK expositie in Cultuurhuus Braakhekke te Bathmen, is te bezoeken van 4 september t/m 11 december 2021, op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdagen van 10.00 tot 13.00 uur. De toegang is gratis.

De opening van de expositie vindt plaats tijdens de Bathmense Kunstmarkt, op zaterdag 4 september a.s. om 11.00 uur. Men is van harte welkom.

 

BBKK-lezing ‘HET PALEIS OP DE DAM, EEN GROOTS VERHAAL’ Meer

Lezing door kunsthistorica Carien Kanters.

Het Paleis op de Dam: symbolische beelden en schilderijen, prachtige meubels in empire stijl, en portretten van de Oranjes, die het gebouw nog steeds als paleis gebruiken.


De vorm en
versiering van het gebouw is vol van betekenis.
Ik zal u graag uitleggen wat dat voorstelt.

ATTENTIE: aanvang 19.00 uur.

NAJAARSCURSUS MODERNE ARCHITECTUUR Meer

 

 

 

 

PIONIERS VAN DE MODERNE ARCHITECTUUR

Max Put geeft de najaarscursus Pioniers van de Moderne Architectuur, van 1900 tot 1960.
Max Put is een ‘breed georiënteerd kunsthistoricus’, wiens belangstelling de laatste jaren in toenemende mate uitgaat naar architectuur.

De wereldtentoonstelling in Parijs van 1900 markeerde het begin van de 20ste eeuw, waar lang naar was uitgekeken. Eindelijk was de nieuwe tijd aangebroken, waarin alles zou veranderen. In de architectuur werd deze vernieuwingsdrang al rond 1890 zichtbaar in de ‘Art Nouveau’, die onder andere tot bloei kwam in Barcelona.

We besteden in vijf cursusbijeenkomsten aandacht aan vijf van de belangrijkste pioniers van de moderne architectuur.
We beginnen met de Catalaanse architect Gaudí, die al vanaf het midden van de jaren 1880 in Barcelona een nieuwe weg insloeg.
In Nederland was Berlage de belangrijkste vernieuwer, les 2, met de Beurs in Amsterdam als ijkpunt. In 1911 ondernam hij een reis naar de VS, waar hij kennismaakte met het baanbrekende werk van Frank Lloyd Wright, dat aan de orde komt in de 3e les.
Les 4 behandelt Ludwig Mies van de Rohe, die in het begin van zijn carrière werd beïnvloed door zowel Berlage als Wright. Na de machtsovername in 1938 door de Nazi’s in Duitsland, emigreerde Van de Rohe naar de VS, waar hij grote invloed had op de ontwikkeling van de Amerikaanse moderne architectuur.
Tot slot richten we ons in les 5 op Gerrit Rietveld, de ontwerper van het enige Nederlandse woonhuis op de werelderfgoedlijst van Unesco.

De cursus wordt gehouden op 5 maandagen van 13.30 tot 15.30 uur, in Cultuurhuus Braakhekke, op 25 oktober en op 1, 8, 15 en 22 november.

De cursusprijs bedraagt € 75,00 p.p. voor BBKK-leden. Voor niet-leden is de cursusprijs € 90,00 p.p.


INSCHRIJVEN
Vanaf 1 september kan men zich per e-mail voor deelname aanmelden.
Het e-mailadres luidt: cursussenbbkk@gmail.com 

 

 

 

BBKK-lezing ‘HET VERDRIET VAN ARGENTINIË’ Meer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lezing door Jan Edward Craanen, voormalig Nederland ambassadeur in Argentinië.
Tot 1950 behoorde Argentinië tot de tien rijkste landen ter wereld. Hoe kon dat eens welvarende land waar Koningin Máxima werd geboren en opgroeide in de afgelopen zeventig jaar zo diep vallen?

Craanen was Nederlands ambassadeur in Argentinië rond de eeuwwisseling toen in Nederland de discussie losbarstte over het verleden van de vader van Máxima en de misdaden van de militaire dictatuur. Klopte het zwart-wit beeld  van schuldige militairen tegenover vreedzame, weerloze slachtoffers wier enige “misdaad” was dat ze het hart op de juiste plaats droegen door op te komen voor arme mensen in sloppenwijken? Wat ging er aan de militaire staatsgreep vooraf? Hoe wordt een samenleving broedplaats van haat en geweld?

In zijn boek Ooit hadden we een vaderland gaat hij op zoek naar de intrigerende politieke en economische decadentie en de maatschappelijke polarisatie in Argentinië. De zoektocht leidt onvermijdelijk naar de populistische politicus Juan Domingo Perón die decennialang het politieke toneel in Argentinië beheerste en met zijn opzwepende retoriek de Argentijnen tegen elkaar opzette. De tegenstellingen werden in de jaren zestig onder invloed van de Cubaanse revolutie nog verder op scherp gesteld door marxistische en peronistische guerrillagroepen.

In zijn lezing schetst Craanen hoe een cocktail van populisme en terreur – ingrediënten die ook heden te dage in de wereld weer de kop opsteken – een land te gronde kunnen richten en in Argentinië een geweldsspiraal in gang konden zetten die culmineerde in de staatsterreur van de militaire dictatuur.

 

extra BBKK-lezing op zondag ‘OEFENINGEN IN GENOT’ Meer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over liefde en lust in de late middeleeuwen, door Herman Pleij, emeritus hoogleraar historische Nederlandse
letterkunde

Eeuwenlang hield de kerk het lichaam gevangen. Het huwelijk diende alleen voor de voortplanting en het dempen van lusten en genot was uit den boze. Maar beschikte het lichaam niet over een seksuele uitrusting die vanzelf genot ontstak?
En vormde het sensuele Hooglied niet de handleiding daarvoor?  Aards genieten mocht van de Bijbel. In de late Middeleeuwen was literatuur het aangewezen proefstation voor het rechtvaardigingen daarvan. Zonder dat de auteur zich
blootgaf konden allerlei standpunten ingenomen worden. Onder het mom van morele verontwaardiging projecteerde men woeste seks op karikaturale boeren. Schande!

Maar ondertussen.
Rond 1500 waren zulke omwegen niet meer nodig. In stedelijke kringen schiepen rederijkers een moderne literatuur die genotvolle seks ronduit verheerlijkte. Het is bijna schokkend om te lezen hoe deze vrijwel onbekende teksten gedetailleerde vuilbekkerij in artistieke vormen weten te gieten. De seksuele vrij wording leerde ook dat aanranden en verkrachten tot de hogere minnekunst behoorden. Was dat niet wat vrouwen eigenlijk wilden?

Daarop volgde een repressie gedurende de zestiende eeuw. De katholieke kerk verbood uitbeeldingen van Maria’s blote borsten, de Hervorming dwong genot weer in het gelid van de voortplanting en verkrachting werd serieus vervolgd.

Verlopen alle seksuele revoluties dan op dezelfde manier?

ATTENTIE: aanvang 14.00 uur.

 

 

BBKK-Lezing ‘BEELDEN VAN HOOP EN VREES’ Meer

 

 

 


KUNST VAN EEN WERELD OP DRIFT

Wie zijn we, waar zijn we en waar gaat het heen? Op de drempel van een nieuw decennium hebben grote vragen voor velen een bijna ondraaglijke lading gekregen. Alle seinen staan op rood en de trein gaat alleen maar harder. Hoeveel tijd is er nog? Hebben we überhaupt nog wel grip op ons bestaan of worden we meegesleurd door krachten die zich niet of nauwelijks laten sturen?

Losgeweekt uit een verbond van eeuwen zijn we terechtgekomen in een wereld zonder betekenis of richting. Een gegeven dat even beklemmend als bevrijdend is. Wereldwijd is er op alle fronten geweldige vooruitgang geboekt. Maar wat kunnen we daarmee nu een milieu- en klimaatramp onafwendbaar lijkt? Wat gaat er gebeuren als biotech en infotech samenkomen? Is er wel een toekomst voor de liberale democratie? Vragen die met de coronacrisis alleen maar aan urgentie hebben gewonnen.

In Beelden van hoop en vrees laat Ko van Dun zien hoe de kunst een wereld op drift in beelden probeert te vangen. Oplossingen heeft ze niet te bieden, wel een scherper zicht op de werkelijkheid en een grotere nabijheid van het bestaan.

Ko van Dun (1953, Heerlen) is werkzaam als spreker, schrijver en docent voor musea, galeries, bedrijven en onderwijsinstellingen.

ATTENTIE: AANVANG 19.00 UUR

×
MENU