Lezingen

BBKK-lezing ‘HET VERDRIET VAN ARGENTINIË’ Meer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lezing door Jan Edward Craanen, voormalig Nederland ambassadeur in Argentinië.
Tot 1950 behoorde Argentinië tot de tien rijkste landen ter wereld. Hoe kon dat eens welvarende land waar Koningin Máxima werd geboren en opgroeide in de afgelopen zeventig jaar zo diep vallen?

Craanen was Nederlands ambassadeur in Argentinië rond de eeuwwisseling toen in Nederland de discussie losbarstte over het verleden van de vader van Máxima en de misdaden van de militaire dictatuur. Klopte het zwart-wit beeld  van schuldige militairen tegenover vreedzame, weerloze slachtoffers wier enige “misdaad” was dat ze het hart op de juiste plaats droegen door op te komen voor arme mensen in sloppenwijken? Wat ging er aan de militaire staatsgreep vooraf? Hoe wordt een samenleving broedplaats van haat en geweld?

In zijn boek Ooit hadden we een vaderland gaat hij op zoek naar de intrigerende politieke en economische decadentie en de maatschappelijke polarisatie in Argentinië. De zoektocht leidt onvermijdelijk naar de populistische politicus Juan Domingo Perón die decennialang het politieke toneel in Argentinië beheerste en met zijn opzwepende retoriek de Argentijnen tegen elkaar opzette. De tegenstellingen werden in de jaren zestig onder invloed van de Cubaanse revolutie nog verder op scherp gesteld door marxistische en peronistische guerrillagroepen.

In zijn lezing schetst Craanen hoe een cocktail van populisme en terreur – ingrediënten die ook heden te dage in de wereld weer de kop opsteken – een land te gronde kunnen richten en in Argentinië een geweldsspiraal in gang konden zetten die culmineerde in de staatsterreur van de militaire dictatuur.

 

extra BBKK-lezing op zondag ‘OEFENINGEN IN GENOT’ Meer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over liefde en lust in de late middeleeuwen, door Herman Pleij, emeritus hoogleraar historische Nederlandse
letterkunde

Eeuwenlang hield de kerk het lichaam gevangen. Het huwelijk diende alleen voor de voortplanting en het dempen van lusten en genot was uit den boze. Maar beschikte het lichaam niet over een seksuele uitrusting die vanzelf genot ontstak?
En vormde het sensuele Hooglied niet de handleiding daarvoor?  Aards genieten mocht van de Bijbel. In de late Middeleeuwen was literatuur het aangewezen proefstation voor het rechtvaardigingen daarvan. Zonder dat de auteur zich
blootgaf konden allerlei standpunten ingenomen worden. Onder het mom van morele verontwaardiging projecteerde men woeste seks op karikaturale boeren. Schande!

Maar ondertussen.
Rond 1500 waren zulke omwegen niet meer nodig. In stedelijke kringen schiepen rederijkers een moderne literatuur die genotvolle seks ronduit verheerlijkte. Het is bijna schokkend om te lezen hoe deze vrijwel onbekende teksten gedetailleerde vuilbekkerij in artistieke vormen weten te gieten. De seksuele vrij wording leerde ook dat aanranden en verkrachten tot de hogere minnekunst behoorden. Was dat niet wat vrouwen eigenlijk wilden?

Daarop volgde een repressie gedurende de zestiende eeuw. De katholieke kerk verbood uitbeeldingen van Maria’s blote borsten, de Hervorming dwong genot weer in het gelid van de voortplanting en verkrachting werd serieus vervolgd.

Verlopen alle seksuele revoluties dan op dezelfde manier?

ATTENTIE: aanvang 14.00 uur.

 

 

BBKK-Lezing ‘BEELDEN VAN HOOP EN VREES’ Meer

 

 

 


KUNST VAN EEN WERELD OP DRIFT

Wie zijn we, waar zijn we en waar gaat het heen? Op de drempel van een nieuw decennium hebben grote vragen voor velen een bijna ondraaglijke lading gekregen. Alle seinen staan op rood en de trein gaat alleen maar harder. Hoeveel tijd is er nog? Hebben we überhaupt nog wel grip op ons bestaan of worden we meegesleurd door krachten die zich niet of nauwelijks laten sturen?

Losgeweekt uit een verbond van eeuwen zijn we terechtgekomen in een wereld zonder betekenis of richting. Een gegeven dat even beklemmend als bevrijdend is. Wereldwijd is er op alle fronten geweldige vooruitgang geboekt. Maar wat kunnen we daarmee nu een milieu- en klimaatramp onafwendbaar lijkt? Wat gaat er gebeuren als biotech en infotech samenkomen? Is er wel een toekomst voor de liberale democratie? Vragen die met de coronacrisis alleen maar aan urgentie hebben gewonnen.

In Beelden van hoop en vrees laat Ko van Dun zien hoe de kunst een wereld op drift in beelden probeert te vangen. Oplossingen heeft ze niet te bieden, wel een scherper zicht op de werkelijkheid en een grotere nabijheid van het bestaan.

Ko van Dun (1953, Heerlen) is werkzaam als spreker, schrijver en docent voor musea, galeries, bedrijven en onderwijsinstellingen.

ATTENTIE: AANVANG 19.00 UUR

×
MENU